X
    Categories: Age managementaudit age managementuProfesní senioritaVzdělávání

Osvědčení – auditor age managementu

Auditor age managementu

Auditor age managementu

Auditor age managementu provádí audit před stanovením strategie zvádění age managementu v organizacích. Age management audit vychází z tzv. hlavních vizí age managementu a má za úkol zmapovat aktuální stav organizace z hlediska naplňování těchto vicí a následně navrhnout opatření a aktivity k naplňování těchto vizí v budoucnosti. Kvalifikovaný audit je základem správně nastavené strategie, proto by měl audit provádě vždy kvalifikovaný auditor age managementu.

Age management – jedná se o promyšlený, vědecky sestavený, dlouhodobě prakticky ověřený a spolehlivý koncept řízení lidských zdrojů a procesů v organizacích s ohledem na věk zaměstnanců. Podstatou age managementu je udržení dobré pracovní schopnosti a motivace zaměstnanců k pozitivnímu ovlivňování vlastní kariéry u zaměstnavatele. Z dlouhodobého hlediska dochází k optimalizaci poměru „náklady /přínosy“ ve využívání pracovního potenciálu, jak v průběhu provozního života firmy, tak ve všech fázích pracovního života zaměstnanců. Age management nelze aplikovat univerzálně vzhledem k jedinečné charakteristice každé firmy nebo organizace. Pro stanovení správné strategie jsou nezbytné dva kroky: (i) audit age managementu –  k realizaci auditu jsme získali osvědčení „auditor age managementu„, (ii) index pracovní schopnosti zaměstnanců – provádí zaškolení odborníci dle zahraničních metodik.

Potenciální dlouhodobé přínosy ze zavedení konceptu age managementu v organizaci:

Age management“ představuje dlouhodobou strategii zahrnující na individuální úrovni celý životní běh pracovního života zaměstnance.  Na úrovni organizace (firmy, instituce, spolky apod.) se jedná o dlouhodobou strategii v udržení konkurenceschopnosti a v možnostech stabilizace zaměstnanců, zejména pracovníků s klíčovými kompetencemi.

  • zaměstnavatelé: snížení nákladů na personální práci, snížení nemocnosti a fluktuace, růst kompetencí zaměstnanců a posílení konkurenceschopnosti organizace;
  • zaměstnanci: snížení stresu plynoucího ze zaměstnání, zlepšení péče (a osobní zodpovědnosti) o zdraví, prodloužení aktivního života, stabilita zaměstnání, možnosti kariérního růstu, seberealizace, uspokojení z pocitu „být platnou součástí…“, zlepšení kvality života.

Co je tedy age management?

Age management zahrnuje celou řadu činností a procesů v rámci života organizace. Jedná se o dlouhodobou strategii, z níž vyplývají nezbytné změny ve způsobu řízení. Tyto změny v řízení zohledňují věk zaměstnanců a přihlíží k průběhu životních fází člověka na pracovišti a k jeho měnícím se zdrojům v čase.

 „Zdroje“ zaměstnance zahrnují především jeho zdravotní stav, kompetence (vzdělání, dovednosti, vědomosti,…), ale také hodnoty, postoje a motivace. Z toho vyplývá, že politika age managementu zahrnuje všechny generace pracovníků. Počínaje absolventy, tzv. „singles“, rodiče s malými dětmi, rodiče pečující o znevýhodněné členy rodiny, dále tzv. sendvičovou generaci (zaměstnanci pečující o své stárnoucí rodiče) a v neposlední řadě se vztahuje i na stárnoucí zaměstnance.

Základním prvkem konceptu age managementu je pojem „pracovní schopnost“, která představuje soulad mezi individuálními „zdroji“ pracovníka a nároky práce, kterou vykonává. Jelikož se tyto individuální zdroje v čase mění, je pro udržení souladu nezbytné přizpůsobovat i nároky práce.

Cílem organizací řídících se konceptem age managementu je slaďování nároků práce s měnícími se zdroji zaměstnanců. V praxi to často znamená, že na jedné straně zaměstnavatel a na druhé straně zaměstnanec si vychází vzájemně vstříc v rámci dohodnutého konceptu. Čím kvalitněji je koncept age managementu zpracován a realizován, tím většího souladu dochází mezi oběma stranami a tím vyšší jsou jejich „zisky“.

Životní běh pracovního života zaměstnance.

Vzdělávací a výcvikový program konceptu profesní seniorita.

Důležitou součástí politiky age managementu ve firmách je i vzdělávání zaměstnanců na všech úrovních organizačního členění. Základním vzdělávacím modulem je program Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry v konceptu profesní seniorita. Jedná se unikátní licencovaný vzdělávací a výcvikový program využívající metody skupinové práce vyvinuté Univerzitou v Michiganu, USA. Program byl vyvinut tak, aby podporoval zájem a motivaci zaměstnanců (i vedoucích pracovníků) k řízení vlastní profesní kariéry, růstu odbornosti a udržení duševní rovnováhy (a tím i udržení vysokého indexu pracovní schopnosti). Současně slouží jako vodítko (průvodce) pro zvládání změn v současně rychle se měnícím světě. Společnost DONASY s.r.o. je autorizovanou společností pro realizaci výuky tohoto licencovaného programu.

Audit  age managementu

Strategie a politika zavádění age managementu v organizacích je dlouhodobý a systémový proces, který se řídí určitými pravidly. Proto je nezbytné nejprve zpracovat kvalitní audit zdrojů a procesů v organizaci. Na základě auditu, který by měl zpracovat kvalifikovaný auditor age managemnetu, je možné identifikovat chybějící zdroje a procesy. Dalším nezbytným podkladem pro zpracování strategie je „index pracovní schopnosti“ (Work Ability IndexTM) zaměstnanců. Pro jeho „změření“ existují zahraniční metodiky, podle nichž postupují vyškolení odborníci z oboru pracovního lékařství. Výsledky, které poskytne audit age managementu a měření indexu pracovní schopnosti, slouží jako východisko pro stanovení strategie postupu zavádění age managementu v organizaci. Takto získané údaje o indexu pracovní schopnosti je možné následně porovnávat s rozsáhlými zahraničními databázemi.

Konceptem zavádění age managementu se v rámci ČR a SR dlouhodobě zabývá organizace Age Management, z.s., která má v této oblasti u nás nejvíce zkušeností. Tyto zkušenosti jsou podpořeny také dlouhodobou spoluprací s Finským institutem pracovního zdraví a tvůrcem konceptu age managementu Prof. Juhani Ilmarinenem. Koncept je podrobně popsán v knize llmarinenJ.: Akosi predĺžiť aktívny život: starnutie a kvalita pracovného života v Európskej únii, která vyšla v roce 2008 na Slovensku. Publikace je v současné době je beznadějně vyprodána. K dispozici je pro zájemce dostupná anglická verze.

V letošním roce jsme úspěšně absolvovali kurz „Metodika a vedení auditu age managementu“, který organizace Age Management realizovala pro své členy. Získali jsme osvědčení „Auditor age managementu“. Cílem je podpora a pomoc organizacím a firmám v ČR při zavádění konceptu age managementu do firemních strategií, plánů a procesů.

Zbyněk Dohnal :