X
    Categories: Age managementVýběrová řízeníVzděláváníVzdělávání v sociálních službách

Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách

Plánování v sociálních službách

Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách – programy konceptu profesní seniorita

Vzdělávání vedoucích pracovníků v sociálních službách zaměřené na plánování a profesní rozvoj se konalo na konci března 2018 v Olomouci. Vzdělávacího programu Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách se zúčastnili sociální pracovníci/ce a pracovnice v sociálních službách v Olomouckém kraji.

Profesní rozvoj – akreditované programy

Čas na sebepoznávání

Dva programy určené pro různé cílové skupiny pracovníků a pracovnic v sociálních službách:

¤ Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách; č. a.: A2017/0044-SP/PC (pro pracovníky v sociálních službách a sociální pracovníky).

¤ Plánování profesního rozvoje zaměstnanců v sociálních službách; č. a.: A2017/ 0126-SP/VP (pro vedoucí pracovníky a sociální pracovníky).

Poznatky účastníků

Vzdělávací program Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách byl ze strany účastníků v rámci evaluace hodnocen velmi příznivě, obdobně, jako tomu bylo v předchozím vzdělávání ve skupině vedoucích pracovníků.

Účastníci se shodli, že účast na kurzu sbližuje lidi. Ať už jsou to lidé z různých organizací nebo z jedné organizace, prakticky vždy je v závěru pozitivně hodnoceno, že účastnici měli možnost poznat lépe sami sebe, ale především své kolegy. Nesporný přínos je i uvědomění si rolí jak v soukromém životě, tak i v práci. Pohled na průběh života z pozice rolí je pro účastníky často překvapením. Důležité je také uvědomění si vlastních schopností a dovedností a zamyšlení nad tím, co dále rozvíjet – vytváření plánů, co a jak změnit k lepšímu.

Několik účastníků zdůraznilo, že si uvědomili, že si nechávají pro sebe málo času a že nemají dost sil na regeneraci a na své záliby. Velmi dobře bylo hodnoceno hraní rolí, jednak kvůli otevřené reflexi kolegů a jednak k uvědomění si, že má-li člověk pracovní funkci, musí tuto roli přijmout a jednat podle role, jinak nemusí být ze strany podřízených respektován.

Vyjádření účastníků z písemné evaluace:

Co bylo nejužitečnější:

–              Uvědomění si své role v práci.

–              Hranice ve vztahu nadřízený vs. podřízení.

–              Hraní rolí.

–              Pocit sounáležitosti.

–              Pochopení hraní své role vedoucích (postavit se za sebe, rozhodnost).

–              Jak je důležité správně formulovat úkoly – co chci sdělit – podřízeným.

–              Důležitost komunikace v kolektivu.

–              Vyjasnění rolí v životě.

Co bylo nejdůležitější:

–              Rozlišení práce a volného času (rozdělit).

–              Získané informace – role v životě.

–              Uvědomění si své pozice v kolektivu (prostřednictvím rolí).

–              Sdílení problémů i zkušeností s kolegy.

–              Pochopení důležitosti lepšího plánování času, oddělit práci a volný čas.

–              Sdílení zkušeností s kolegy.

Asociační cvičení třídí myšlenky

Plánování v sociálních službách

od 1. ledna 2018 platí změna katalogu prací, která byla uveřejněna ve Sbírce zákonů, částka 140, ze dne 30. 11. 2017. Změna se týká nového vymezení pracovních činností pro platové třídy 10. až 13. v profesi „2.08.02 SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK“.  V pracovních činnostech pro sociální pracovníky je zahrnuta i tvorba společného plánování a hodnocení  (tř. 10) a poskytování odborného sociálního poradenství a tvorba individuálních plánů v jeho rámci (tř. 11).

Kvalitní zpracování individuálních plánů, jejich vyhodnocování, aktualizace a dohlížení na průběžnou realizaci je v mnoha ohledech závislé na individuálních schopnostech a zkušenostech sociálních pracovníků. Zpravidla se tyto činnosti neřídí jednotnými pravidly a doporučenými postupy.

Pro uplatňování správných postupů a metodik plánování jsme akreditovali na MPSV ČR nové výcvikové programy vytvořené na základě vědecky sestaveného konceptu programu Profesní seniorita. Tyto vzdělávací a výcvikové programy jsou primárně určené na vytváření plánů osobního rozvoje a plánů řízení vlastní kariéry pracovníků na všech úrovních horizontálního organizačního členění v organizaci.

Použité metody, sestavené do účelného programu, jsou však stejně dobře aplikovatelné pro plánování sociální práce a přípravu individuálních plánů klientů v sociálních službách. Účastnící programů se tak učí nejen plánovat a řídit vlastní kariéru, podílet se na plánování a realizaci sociální práce, ale dokáží využít tyto metody a postupy pro plánování s klienty sociálních služeb.

5. 4. 2018

Zbyněk Dohnal :