X
    Categories: Age managementProfesní senioritaVzděláváníVzdělávání v sociálních službách

Plánování profesního rozvoje v sociálních službách

Plánování v sociálních službách

Plánování profesního rozvoje v sociálních službách – programy konceptu profesní seniorita

Vzdělávání vedoucích pracovníků v sociálních službách zaměřené na plánování a profesní rozvoj se konalo na přelomu února a března 2018 v Olomouci. Vzdělávacího programu Plánování profesního rozvoje zaměstnanců v sociálních službách se zúčastnili vedoucí pracovníci a pracovnice ze tří sociálních zařízení v Olomouckém kraji.

Plánování v sociálních službách

Plánování profesního rozvoje – akreditované programy

Dva programy určené pro různé cílové skupiny pracovníků a pracovnic v sociálních službách:

¤ Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách; č. a.: A2017/0044-SP/PC (pro pracovníky v sociálních službách a sociální pracovníky).

¤ Plánování profesního rozvoje zaměstnanců v sociálních službách; č. a.: A2017/ 0126-SP/VP (pro vedoucí pracovníky a sociální pracovníky).

Poznatky účastníků

Plánování v sociálních službách

Vzdělávací program byl ze strany účastníků v rámci evaluace hodnocen velmi příznivě. Jako důvod byla často uváděna komplexnost a provázanost jednotlivých témat programu; možnost zamyšlení se nad tématy, nad kterými v běžném životě „není čas“; otevřenost diskuze a možnost sdílet informace a zkušenosti s ostatními účastníky.

Účastníci/ce v ústní zpětné vazbě hodnotily program jako „celkově užitečný“, protože získaly souhrnný přehled, jak spolu souvisí práce, učení, volný čas a rodina. Hodnotily velmi pozitivně, že kurz byl „jiný“ – v tom smyslu, že byl orientován prakticky, formy a aplikace různých cvičení byly zajímavé. Byly pro ně zajímavé informace o stresu a syndromu vyhoření. Důležité bylo zamyšlení a mapování vlastních kompetencí a zamyšlení nad tím, co dále rozvíjet. Velmi pozitivně bylo hodnoceno sdílení informací a poznání = „jsme na stejné lodi“.

Vyjádření účastníků z evaluace:

Co bylo nejužitečnější

–              Role – vysvětlení, pochopení, vyzkoušení různých pracovních rolí.

–              Sdílení informací, příjemná a otevřená atmosféra.

–              Mapování znalostí a dovedností.

–              Vyjasnění kompetencí.

–              Názory a informace druhých lidí + zkušenosti.

–              V každém bloku něco.

–              Slyšet názory druhých.

Co bylo nejdůležitější

–              Komplexnost problematiky.

–              Přístup a vedení kurzu.

–              Pochopení rolí, rozvoj kompetencí.

–              Vyjasnění rolí.

–              Uvědomit si role a motivaci v práci.

–              Stanovení rolí a motivace.

Plánování v sociálních službách

od 1. ledna 2018 platí změna katalogu prací, která byla uveřejněna ve Sbírce zákonů, částka 140, ze dne 30. 11. 2017. Změna se týká nového vymezení pracovních činností pro platové třídy 10. až 13. v profesi „2.08.02 SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK“.  V pracovních činnostech pro sociální pracovníky je zahrnuta i tvorba společného plánování a hodnocení  (tř. 10) a poskytování odborného sociálního poradenství a tvorba individuálních plánů v jeho rámci (tř. 11).

Kvalitní zpracování individuálních plánů, jejich vyhodnocování, aktualizace a dohlížení na průběžnou realizaci je v mnoha ohledech závislé na individuálních schopnostech a zkušenostech sociálních pracovníků. Zpravidla se tyto činnosti neřídí jednotnými pravidly a doporučenými postupy.

Pro uplatňování správných postupů a metodik plánování jsme akreditovali na MPSV ČR nové výcvikové programy vytvořené na základě vědecky sestaveného konceptu programu Profesní seniorita. Tyto vzdělávací a výcvikové programy jsou primárně určené na vytváření plánů osobního rozvoje a plánů řízení vlastní kariéry pracovníků na všech úrovních horizontálního organizačního členění v organizaci.

Použité metody, sestavené do účelného programu, jsou však stejně dobře aplikovatelné pro plánování sociální práce a přípravu individuálních plánů klientů v sociálních službách. Účastnící programů se tak učí nejen plánovat a řídit vlastní kariéru, podílet se na plánování a realizaci sociální práce, ale dokáží využít tyto metody a postupy pro plánování s klienty sociálních služeb.

5. 3. 2018

Zbyněk Dohnal :