X
    Categories: MYSLiKONUniverzita 3. věkuVzdělávání

Projekt U3V v regionech – poznatky z realizace kurzů v domovech pro seniory.

Univerzita třetího věku v regionech Jižní Moravy

Možné příčiny ztráty schopností a kognitivního výkonu

Vzdělávání seniorů v pobytových zařízeních sociálních služeb je do značné míry specifické zejména tím, že lidé v pobytových zařízeních dlouhodobě nežijí v přirozeném domácím prostředí a v mnoha ohledech jsou odkázaní na péči pracovnic sociálního zařízení.

Setkáváme se tak se zajímavým paradoxem. Prostředí, rozsah, kvalita služeb a kvalita poskytované péče v těchto zařízeních se za posledních deset let výrazně zlepšila.  Tato zlepšení s sebou ale přináší vedlejší negativní aspekt. Uživatelé těchto služeb ztrácí potřebu „něco dělat“.

Absence jednoduchých povinností, které si lidé musí sami organizovat a řešit na straně jedné a dostupná podpora a péče, na kterou se dá prakticky stále spoléhat vede k tomu, že lidé  ztrácí postupně ochotu „pracovat“ i sami na sobě. To z dlouhodobého hlediska může vést až k tomu, že ztrácí schopnosti vykonávat jednoduché a základní sebe-obslužné úkony.

Trénink paměti a dalších kognitivních dovedností

Naše poznatky

Ztráta schopností a kognitivních dovedností nemusí bezprostředně souviset s některou z forem zdravotního postižení, ale dlouhodobá „nečinnost“ sama o sobě vede k tomu, že lidé ZAPOMÍNAJÍ.  To znamená, že ztrácí své vědomosti a znalosti, ale také schopnosti a dovednosti.

Jedná se o celou řadu oblastí běžných lidských činností a kognitivních aktivit. Toto „zapomínáníse může projevovat např. ve:

  1. snížené schopnosti ovládání končetin (motorické dovednosti) – vykonávání a napodobování gest, používání prstů ke složitějším úkonů;
  2. snížené dovednosti psaní a jemné motoriky prstů;
  3. ztrátě/poklesu schopnosti abstraktního myšlení – práce se obrazy, trojrozměrnými předměty, mentální rotace objektů apod.;
  4. snížené schopnosti rozumět symbolice a metaforám;
  5. schopnosti číst a rozumět psanému textu;
  6. schopnosti počítat;
  7. snížené schopnosti kategorizace předmětů a umístění předmětů v prostoru;
  8. oslabení senzorických vjemů;
  9. oslabení funkce paměti.

Trénink paměti a dalších kognitivních dovedností

Jaká jsou doporučení?

Přes veškerou péči poskytovanou klientům v sociálních zařízeních, by měl každý pravidelně vykonávat většinu drobných sebe obslužných činností, které vykonával celý život. Jinak je začne zapomínat a tím dochází ke snižování kognitivní rezervy.

Do těchto každodenních činností patří například:

  • číst nahlas (alespoň 10 minut);
  • překreslovat obrázky/tvary podle předlohy;
  • učit se kreslit, malovat;
  • hrát na hudební nástroje;
  • zpívat;
  • psát ručně texty – opisovat nebo zapisovat „diktát“;
  • počítat – odečítání a sčítání malých čísel (na čas);
  • cvičit jemnou motoriku prstů;
  • procvičovat pohyblivost končetin;
  • hýbat se – tak, aby se zapotil;
  • dělat domácí a zábavné práce (je-li to možné) – vařit, žehlit, přišívat knoflíky, vyšívat, vyprat si malé věci, uklízet, skládat modely, vystříhávat, skládat papírové předměty apod.
  • UČIT SE – cokoli!!!  Kytky, ptáky, historii, jazyky, studovat na univerzitě třetího věku….

Na všechny tyto aktivity existuje nepřeberné množství cvičení a doporučení. Některá z nich používáme v našich kurzech, jak umožňuje omezený časový rozvrh výuky.

Velkou inspirací a motivací pro aktivní život i ve vyšším věku je právě studium na univerzitách třetího věku. Malá promoce bývá velkou motivací!

Univerzita třetího věku v regionech Jižní Moravy

 

Úplná verze článku je ke stažení ZDE.

Naše zkušenosti, poznatky a postřehy ze vzdělávání seniorů byly také prezentovány na konferenci „Vzdělávání 3. věku – příležitost pro společnost“, která se konala 16. 2. 2017 v Mladé Boleslavi.

Informace uvedené v tomto článku nejsou založeny na empirických datech z vědeckého sledování nebo výzkumu.  Jedná se o souhrn postřehů, poznatků a zkušeností  z realizace více jak 70-ti vzdělávacích akcí se skupinami seniorů.

Zbyněk Dohnal :