X

Profesní seniorita

Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry (profesní seniorita)

Nový program v rámci České republiky využívající zahraničních zkušenosti a know-how, určený pro zaměstnance organizací v nepodnikatelské i podnikatelské oblasti.

Jedná se unikátní licencovaný vzdělávací a výcvikový program využívající metody skupinové práce vyvinuté Univerzitou v Michiganu, USA. Univerzita se podílela řadou svých programů na zmírňování následků krize automobilového průmyslu a následného bankrotu města Detroit v roce 2013.

Program, vytvořený Finským institutem pracovního zdraví využívá této úspěšné metody k prevenci a k řešení problémů vyplývajících z demografických změn. Jedná se zejména o důsledky stárnutí populace, mezigenerační obměny pracovních sil, vlivu rychle se měnícího ekonomického a pracovního prostředí a nástupu čtvrté průmyslové revoluce, tzv. průmysl 4.0, tedy příprava zaměstnanců na zvládádání velkých a rychlých změn. To se ovšem netýká jen průmyslu, ale všech sfér společnosti.

Mezigenerační obměna často přináší i možné ztráty know-how odchodem kvalifikovaných pracovníků a tím i pokles konkurenceschopnosti. To se týká nejen Finska, ale i ostatních evropských zemích. České republiky nevyjímaje. Licenčním partnerem pro ČR je Age Management z.s.

Nástroje profesního ukotvení v sociálních službách

V čem je program unikátní?

Jedinečnost programu spočívá v použité metodě! Různé jiné způsoby intervence zaměřené na řešení pracovního stresu řešily zejména:

  • specifické, individuálně zaměřené aktivity cílené na zmírnění důsledků pracovního stresu;
  • šířeji pojaté, na organizační opatření k minimalizaci příčin stresu, zaváděním změn ve fyzickém nebo psychosociálním pracovním prostředí;
  • případně kombinace obou těchto forem.

Existuje jen málo studií, které by se zabývaly pracovním prostředím, jako prostorem tvorby zdrojů pro budování kariéry, duševního zdraví a osobní angažovaností. Na těchto studiích byl postaven vzdělávací program vyvinutý Finským institutem pracovního zdraví.

Program „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“ má potenciál změnit v tomto smyslu jak způsob uvažování zaměstnanců, tak i pracovní organizaci na pracovištích a firmách – v součinnosti s personální politikou.

Bližší popis programu

Profesní seniorita – obor gastronomie

Program byl vyvinut tak, aby podporoval zájem a motivaci zaměstnanců (i vedoucích pracovníků) k řízení vlastní profesní kariéry, růstu odbornosti a udržení duševní rovnováhy (a tím i udržení vysokého indexu pracovní schopnosti). Současně slouží jako vodítko (průvodce) pro zvládání změn v současně rychle se měnícím světě. Použité metody zvyšují schopnosti účastníků programu nacházet úspěšná řešení při rozvoji vlastní kariéry a posilují jejich schopnost zvládat potenciální potíže vyskytující se v každém zaměstnání.

Jedná se o vzdělávací program vytvořený na promyšleném a vědecky ověřeném konceptu, založeném na psychologických studiích chování zaměstnanců v různých životních a pracovních situacích, které vznikají ve většině profesí bez ohledu na rozdílnost kultur.

Tyto situace jsou simulovány prostřednictvím modelových případů vycházejících z běžné pracovní reality na většině pracovišť. Účastníci společně hledají a diskutují příčiny problémů, navrhují a hledají řešení zahrnující jejich aktivní účast při realizaci. V rámci programu se dále účastníci věnují zvládání změn a možných neúspěchů v zaměstnání.

Program využívá skupinové metody práce se zaměstnanci zaměřené na podporu motivace jejich spoluodpovědnosti při řízení vlastní kariéry, odborného růstu, naplňování seberealizace a  rozvoje sounáležitosti s „životem“  organizace zaměstnavatele.

Výsledky výzkumů ukazují, že příprava na změny v organizaci a případný neúspěch může zabránit depresi vznikající při různých potížích v zaměstnání a omezit i s tím související negativní dopady na pracovní schopnost a výkon. Současně pak podpořit mezigenerační spolupráci, snížit fluktuaci a u starších zaměstnanců zabránit předčasným odchodům do penze.

Účinnost programu byla v letech 2006 až 2008 vědecky ověřena na pilotní skupině 718 účastníků ze 17-ti organizací (369 účastníků programu ve 34 pracovních skupinách vs. 349 účastníků studie ve srovnávací kontrolní skupině).(1)

Cílem pilotní studie bylo zjistit, zda účast ve strukturované skupinové intervenci, která rozvíjí zdroje zaměstnance, může sloužit jako primární prevence proti depresi (a následně i syndromu vyhoření).

Závěry z pilotní studie i následné praxe ukazují, že metoda:

  • zvyšuje duševní kapacitu a pracovní motivaci během následujících 7 měsíců po absolvování programu;
  • vykazuje pokles výskytu symptomů deprese;
  • snižuje počet osob, které přemýšlí o předčasném odchodu do důchodu;
  • měla největší vliv na pracovníky s vysokým pracovním vytížením (spadá sem i „workoholismus“) a nejmladší věkové skupiny.(1)

Finský institut pracovního zdraví získal za tento program 1. cenu v mezinárodní soutěži v kategorii příkladů dobré praxe na konferenci Work, Stress, and Health 2008 ve Waschingtonu D.C., USA.

(1) Zdroje informací: www.ttl.fi

  • Jukka Vuori, Salla Toppinen-Tanner, and Pertti Mutanen. Effects of Resource-Building Group Intervention on Career Managementand Mental Health in Work Organizations:Randomized Controlled Field Trial. Journal of Applied Psychology,2011 American Psychological Association, 2012, Vol. 97, No. 2, 273–286
  • Katariina Salmela-Aro,Pertti Mutanen, Jukka Vuori. Promoting career preparedness and intrinsic work-goal motivation:RCT intervention. Journal of Vocational Behavior 80 (2012) 67–75
  • Kirsi Ahola, Jukka Vuori, Salla Toppinen-Tanner, Pertti Mutanen, Teija Honkonen. Resource-enhancing group intervention against depression at workplace: who benefits? A randomised controlled study with a 7-month follow-up. Occup Environ Med 2012;69: 870–876. doi:10.1136/oemed-2011-100450
Teoretické základy programu

Připravenost na kariérní změny

Program učí základní dovednosti nezbytné pro řízení a ovlivňování vlastní kariéry, zahrnuje nácvik na zvládání změn (v zaměstnání
i osobním životě) a učí zaměstnance vyrovnávat se s případnými nezdary.

  • Teorie plánovaného chování [Teory of planned behavior, Ajzen – University of Massachusetts, Amherst, USA]
  • Nácvik stresujících situací [Stress inoculation management, Meichenbaum – University of Waterloo, Waterloo, Ontario, Canada]
  • Sociální učení [Social learnin, Bandura – Stanford Univerzity, California, USA]

¤ „Příprava zaměstnanců na nové chování může být motivována posilováním vnímání jejich vlastních schopností“. (Ajzen, Bandura)

¤ „Učení a trénování zaměstnanců v jejich schopnostech předvídat a vyrovnávat se s překážkami vede ke schopnosti lépe zvládat stres a neúspěchy. To pak dále motivuje zaměstnance pouštět se i do náročnějších úkolů a situací, zvládat náročnější chování“. (Meichenbanum)

¤ „Posílení důvěry ve vlastní schopnosti a připravenost zvládat překážky/neúspěchy během realizace plánu změn v kariéře (= připravenost na kariérní změny) vede k pozitivním účinkům na zdraví a pracovní kariéru zaměstnanců“. (Vuori & Vinokur)

Současná doba přináší průběžné a rychlé změny v pracovním, osobním a také společenském životě. Změny jsou stresujícím faktorem promítajícím se do rychlého růstu depresí u značné částí populace a následně s ní spojených zdravotních rizik. Deprese a s ní spojené zdravotní problémy se postupně stávají jednou z hlavních příčin poklesu pracovní schopnosti a růstu nemocnosti.

Program se zaměřuje zejména na: zlepšení chování zaměstnanců na pracovišti a vztahů mezi lidmi, snížení pracovního stresu, nácviku zvládání konfliktů, posilování schopností zaměstnanců a jejich rozvíjení, osvojení nástrojů pro usměrňování a řízení vlastní kariéry a osobního růstu, naučení se plánovat a sestavovat seberealizační záměry pro osobní rozvoj.

Pro koho je program určen?

Profesní seniorita – práce ve skupině

V současné době se již velká část zaměstnavatelů v ČR potýká s generační obměnou zaměstnanců. Na straně jedné jsou nuceni se zabývat problémem možné ztráty konkurenceschopnosti z důvodu odchodu kvalifikovaných a kompetentních zaměstnanců do důchodu (často i do předčasného), přičemž mladší zaměstnanci nemají mnohdy potřebné kompetence, aby tyto zkušené zaměstnance plnohodnotně nahradili.

Na straně druhé je obtížné získat nové pracovníky s potřebnou kvalifikací na trhu práce. Zaměstnavatelům pak nezbývá, než zaměstnávat i nekvalifikované pracovníky a ty průběžně „doškolovat“. A to je často drahé a výsledek je nejistý. Tento problém se týká zaměstnavatelů ve všech sférách společnosti. Počínaje výrobním sektorem a konče sektorem služeb, zejména služeb v sociální oblasti a zdravotnictví.

Program „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“ je zaměřen na

  1. profesní „ukotvení“ zaměstnanců, zejména  v klíčových pozicích;
  2. motivaci zaměstnanců k vytvoření si konkrétní představy svého pracovního rozvoje a karierového růstu;
  3. zájmu zaměstnanců o celoživotní vzdělávání;
  4. nácvik dovedností předcházet a řešit konfliktní a problémové situace na pracovišti;
  5. zvládat změny v organizaci a v pracovních činnostech;
  6. počítat s možnými dílčími neúspěchy.

Program je určen pro všechny věkové skupiny zaměstnanců. Zkušenosti ze zahraničních projektů a vědeckých výzkumů ukazují, že největší motivační efekt se projevuje u mladších zaměstnanců a u tzv. „workoholiků“. Zlepšuje sounáležitost s organizací, týmovou spolupráci, tedy i se staršími zaměstnanci a snižuje fluktuaci.

U starších  zaměstnanců pomáhá v adaptaci na změny, snížení stresu ze změn v organizaci. Předchází syndromu vyhoření a poklesu výkonu pracovní schopnosti. Snižuje tendenci odcházet předčasně do penze.

Profesní seniorita - informace k programu Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry

Profesní seniorita – program založený na dovednostech a zkušenostech účastníků

Vzdělávací program je rozdělen do čtyř tematických bloků. Každý blok je v rozsahu 4 hodin. Jednotlivé bloky je možné realizovat samostatně, tj. realizace ve 4 setkání nebo různě kombinovat. Je důležité, aby celý program byl uzavřen během 2 až 4 týdnů. Program vedou dva lektoři, kteří vzájemně spolupracují. Účastníci obdrží pracovní sešit, obsahující probírané informace a podklady ke všem cvičením.

Skupiny jsou tvořeny v počtu min. 8 a max. 15 účastníků. Jedná se o skupiny zaměstnanců, kteří se nachází přibližně ve stejné vrstvě horizontálního členění v rámci pracovního zařazení.

Další informace k programu jsou uvedeny v naších zpravodajích:

LETÁK – základní informace k programu „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“

PROSPEKT  – „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry – firmy, organizace, instituce

PROSPEKTMYSLiKON č. 13/2017 – program určený pro sociální služby

Proč program „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“ funguje?

Profesní seniorita v sociálních službách

  1. Naše očekávání modeluje náš pohled na svět. Očekáváme-li negativní vývoj, naše jednání a rozhodování se podřizuje těmto očekáváním. Změna kognitivního stylu (tj. způsobu jak vnímáme sebe, své okolí a svět ve kterém žijeme), ke které dochází postupně při absolvování programu, snižuje pravděpodobnost deprese a posiluje fyzické zdraví.(2)
    • Program upravuje očekávání v tom smyslu, že konfliktní situace jsou řešitelné,  vyplývají zpravidla z nepochopení rolí jednotlivců v pracovním kolektivu a je v možnostech každého člověka svá očekávání změnit, upravit a aktivně se podílet na řešení.
  2. Úzkost vyvolaná očekáváním ze ztráty zaměstnání (organizační změny, nové technologie, příchod nových, mladších pracovníků,…) nebo nejistota z dalšího vývoje situace v zaměstnání podlamuje zdraví pracovníků, snižuje pracovní schopnost a zhoršuje pocit životní pohody (jistoty).(3)
    • Program připravuje účastníky na možné změny v zaměstnání, ukazuje přínos celoživotního vzdělávání, formou modelových situací připravuje účastníky na řešení konfliktních situací a učí je vyrovnávat se s případnými neúspěchy. Je tak důležitou součástí prevence proti syndromu vyhoření, zvyšuje pocit životní rovnováhy a sebejistoty, snižuje u starších pracovníků potřebu ochrany „útěkem“ do předčasného důchodu.
  3. Nespokojenost zaměstnanců může být dána jejich zkreslenými představami a očekáváními v budoucnosti. Jsou-li očekávání negativní a naplněné obavami (situace v pracovním kolektivu, způsob vedení pracovního kolektivu, očekávaný kariérní růst, nejistoty ze změn apod.) může to vést ke ztrátě motivace, nezájmu, zklamání. Důsledkem je frustrace, zvýšená nemocnost, fluktuace, v horším případě syndrom vyhoření. Lidská mysl dokáže rychle nalézt způsob, jak obnovit rovnováhu. Jestliže lidé změní postoj, začnou se cítit lépe.
    • Program Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry se zaměřuje na „vtažení“ účastníků do aktivního hledání a navrhování řešení modelových situací vyplývajících z běžných pracovníci situací. Účastníci jsou vedeni k zamyšlení nad vlastní spoluzodpovědnosti při hledání vhodných řešení. Mění se tak jejich pohled, postoje a vztah k různým hodnotám a sounáležitosti s firmou zaměstnavatele. Program tak působí preventivně proti negativním vlivům uvedeným v předchozím odstavci.(4)

Zdroje informací (2, 3, 4)

  • Buchanan, G.M. – Gardenswartz, C.A.R. – Seligman, M.E.P., „Physical Health Following a Cognitive-Behavioral Intervention“, in: Prevention and Treatment,2/10, 1999.
  • Kasl, S.V. – Gore. S. – Cobb, S., „The Experience of Losing a Job: Reported Changes in Health, Symptoms and Illness Behavior“, in: Psychosomatic Medicine 37/2, duben 1975.
  • Sharot Tali. Iluze optimismu: aneb Iracionalita pozitivního myšlení. Praha: dybbuk, 2013. ISBN: 978-80-7438-082-2

Profesní seniorita - naše autorizace

Osvědčení o autorizaci k realizaci vzdělávacího programu Profesní seniorita:

Společnost: DONASY s.r.o.

Lektoři: Mgr. Miroslava Dohnalová, Ing. Zbyněk Dohnal

Původní osvědčení: Mgr. Miroslava Dohnalová, Ing. Zbyněk Dohnal

Auditor age managementu

Koncept vzdělávání a výcviku zaměstnanců v rámci programu „profesní seniorita“ je také součátí zavádění strategie a politiky age managementu ve firmách a organizacích.

Strategie a politika zavádění age managementu v organizacích je dlouhodobý a systémový proces, který se řídí určitými pravidly. Proto je nezbytné nejprve zpracovat kvalitní audit zdrojů a procesů v organizaci. Na základě auditu je možné identifikovat chybějící zdroje, existující bariéry, „úzká“ místa, ale také vytipovat pozitivní procesy a potenciál ke změnám.

V letošním roce (2017) jsme úspěšně absolvovali kurz „Metodika a vedení auditu age managementu“, který realizovala organizace Age Management. Získali jsme osvědčení „Auditor age managementu“.  Nabízíme pomoc organizacím a firmám v ČR při zavádění konceptu age managementu do firemních strategií, plánů a procesů a současně při přípravě projektů pro zavádění komplexního systému age managementu do praxe.

Více o age managementu: Age management pro zaměstnavatele

Auditor: Ing. Zbyněk Dohnal

Máte otázky ohledně programu "profesní seniority"?