![Projekt vzdělávání U3V v regionech obdržel akreditaci MPSV](https://i2.wp.com/donasy.cz/wp-content/uploads/2017/03/Vzdelavani-a-kognitivni-ternink-senioru.jpg?fit=1000%2C750)
![Projekt vzdělávání U3V v regionech obdržel akreditaci MPSV](https://i2.wp.com/donasy.cz/wp-content/uploads/2017/03/Vzdelavani-a-kognitivni-ternink-senioru.jpg?fit=1000%2C750)
Vzdělávací program „Trénink paměti a dalších kognitivních funkcí – modul 1“, který vyučujeme jako lektoři univerzity 3. věku, Masarykova univerzita v Brně, získal v modifikaci pro výuku mimo U3V akreditaci pro vzdělávání pracovníků v sociálních službách.
Projekt „U3V v regionech“, který Masarykova univerzita v Brně začala realizovat v roce 2015 s finanční podporou Jihomoravského kraje v domovech pro seniory na Jižní Moravě, získal během tří let na popularitě (více na stránce Univerzita 3. věku.). Počáteční obavy ředitelů domovů pro seniory, že uživatelé jejich sociálních služeb nebudou mít o tyto vzdělávací programy zájem, se nenaplnily. Naopak zájem roste a do projektu se zapojila v roce 2017 i některá městská sociální zařízení. V tuto chvíli projekt probíhá v městském zařízení ve Znojmě a v Brně, Foltýnova.
Jako vedlejší a neplánovaný pozitivní efekt kurzů „Trénink paměti a dalších kognitivních dovedností“ se ukázala účast sociálních pracovnic na těchto vzdělávacích kurzech společně s uživateli – seniory.
Proč je důležité, aby se vzdělávání zúčastnily i pracovnice sociálních služeb?
Složení skupiny účastníků na kurzech je značně různorodé. Jak z hlediska věku, vzdělání, životních zkušeností, profesí, ale také aktuálního zdravotního stavu účastníků vzdělávání. Z těchto důvodů je důležité, aby se vzdělávacích kurzů zúčastnily i pracovnice sociálních služeb, které v průběhu vzdělávání poskytují uživatelům průběžnou podporu. Ta spočívá zejména v asistenci a pomoci účastníkům se sníženou pohyblivostí, pomocí při vysvětlování úkolů a cvičení, poskytování návodných otázek v rámci cvičení a podobně.
![Univerzita 3. věku](https://i0.wp.com/donasy.cz/wp-content/uploads/2017/03/Vzdelavani-a-kognitivni-ternink-senioru3.jpg?resize=300%2C225)
Vzdělávání a kognitivní trénink seniorů
Pracovnice současně v rámci vzdělávání získají základní informace o kognici a kognitivních cvičeních, o tom, jak funguje lidský mozek a proč je důležitá duševní, ale i fyzická aktivita i u starších lidí.
Sociální zařízení, která „nedosáhnou“ na finanční podporu, kterou poskytuje Jihomoravský kraj svým zařízením tak mají možnost zakoupit si tento obdobný vzdělávací program. Přítomné pracovnice tak získají nejen znalosti a nové zkušenosti, ale získají i osvědčení o absolvování akreditovaného vzdělávacího programu „Vzdělávání a kognitivní trénink seniorů“ v rozsahu 12 hodin. Číslo akreditace: 2017/0187-PC/SP/VP/PP
Anotace vzdělávacího programu
Cyklus šesti modulů s praktickými cvičeními.
Cílem je:
(i) poskytnout pracovníkům v sociálních službách (při práci s uživateli) základní informace o
(a) kognitivních funkcích (paměť, zpracování informací, pozornost, exekutivní funkce, vyjadřovací schopnosti, prostorová orientace),
(b) příčinách zhoršování jejich funkce,
(c) možnostech zlepšení jejich funkce;
(ii) naučit pracovníky v sociálních službách využívat tyto znalosti při aktivizační činnosti v jejich přímé práci s uživateli sociálních služeb.
![Univerzita 3. věku](https://i2.wp.com/donasy.cz/wp-content/uploads/2017/03/Vzdelavani-a-kognitivni-ternink-senioru2.jpg?resize=300%2C225)
Vzdělávání a kognitivní trénink seniorů
Účastníci získají základní znalosti o kognitivních funkcích a o smyslu a účelu kognitivního tréninku. Současně získají dovednosti provádět/trénovat s uživateli sociálních služeb široké spektrum kognitivních cvičení, naučí se metodické postupy provádění těchto cvičení a prakticky si vyzkouší možnosti, jak přizpůsobovat tato cvičení individuálním schopnostem jednotlivých uživatelů tak, aby cvičení dokázali zvládnout, zažívali úspěch a byli motivování v tréninku pokračovat.
Přítomnost uživatelů sociálních služeb je důležitá z několika důvodu. Teoretické vzdělávání a provádění cvičení samotnými pracovníky neumožňuje získat reálné zkušenosti v přímé práci s uživateli v dostatečné rozsahu tak, aby byli pracovníci ve své práci schopni reagovat na individuální potřeby uživatelů – kognitivní deficity, zdravotní omezení, smyslová nedostatečnost apod. Samotní pracovníci bývají někdy překvapeni, jaké mají jejich uživatelé znalosti a dovednosti. Na druhé straně je někdy překvapí, že přes žádné nebo minimálně patrné známky kognitivního postižení, ztrácí někteří uživatelé základní dovednosti a schopnosti (čtení nahlas, jemnou motoriku prstů, počítání, psaní apod.), které prováděli celý život. Tato zjištění pak vedou ke změnám/zlepšení v přístupu pracovníků z hlediska zaměření jejich aktivizačních činností na individuální potřeby uživatelů.
Pracovníci získají:
- základní vědomosti o kognici a přímou zkušenost jak vést trénink s lidmi, se kterými jsou v denním styku;
- podklady, náměty a metodické postupy pro provádění různých kognitivních cvičení pro běžné denní aktivity a pro individuální aktivizační činnosti;
- praktické zkušenosti, jak cvičení využívat a aplikovat v individuální práci s uživateli.
Naučí se, které kognitivní funkce se procvičují různými cvičeními a získají praktickou zkušenost o tom, na jaké aktivity se zaměřit u uživatelů vzhledem k deficitům, které se v rámci kognitivního tréninku zpravidla projevují.