X

Techniky zvyšování kognitivní kondice

Techniky zvyšování kognitivní kondice

Cyklus vzdělávacích a výcvikových seminářů Techniky zvyšování kognitivní kondice byl vytvořeny pro pracovníky v sociálních službách, kteří pracují s dospělými lidmi s různými kognitivními poruchami. Může se jednat o pokles kognitivních schopností v důsledku stáří, úrazů, psychického onemocnění nebo v důsledku degenerativních onemocnění mozku.

Semináře jsou orientovány prakticky, program 8-mi hodinového semináře obsahuje více jak 30 různých cvičení pro posilování a procvičování kognitivních funkcí. Metodika a poznatky prezentované v rámci seminářů vychází ze zkušeností získaných na více jak 120-ti výcvikových akcí v přímé práci s lidmi s kognitivními deficity. Jedná se o kurzy v domovech pro seniory v rámci projektu Univerzita třetího věku v regionech, v rámci několikaleté spolupráce s organizací DOTYK II při vedení klubové činnosti s lidmi psychickým onemocnění schizofrenií a při realizaci vzdělávacích projektů v sociálních službách:

Techniky zvyšování kognitivní kondice I.

Prostřednictvím kognitivních funkcí člověk vnímá svět kolem sebe, jedná, reaguje, zvládá různé úkoly. Myšlenkové procesy dávají člověku možnost učení, zapamatování, přizpůsobování se neustále se měnícím podmínkám okolního prostředí. Kognitivní funkce zahrnují kromě paměti i koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení informací. Schopnost posuzování a řešení problémů, plánování, organizování se nazývá souhrnně jako exekutivní (výkonné) funkce. [Wikipedie]

V průběhu semináře jsou cvičení strukturována na procvičování jednotlivých kognitivních funkcí. Účastníci se tak naučí používat různá cvičení k ověření činnosti jednotlivých kognitivních funkcí klientů sociálních služeb. Nestačí procvičovat jen paměť. Zdánlivá porucha paměti je často způsobena poruchou jiných kognitivních funkcí.

Účastníci se dozví, jak se projevují rozdílné poruchy při vykonávání různých cvičení, jak cvičení „dávkovat“ podle míry kognitivního postižení a jak vést klienta k pozitivnímu výsledku, aby zažíval pocity „vítězství“, které
ho dále motivují pokračovat v tréninku. Součástí metodických pravidel je i učení pokládat vhodné návodné otázky klientům, pokud si s cvičením neví rady. Klient tak získá sebevědomí, že dokázal řešení najít sám.

Techniky zvyšování kognitivní kondice II.

  • Techniky zvyšování kognitivní kondice II.
    12 vyuč. hodin – cyklus (2 x 6 nebo 3 x 4 hod.), program zaměřený na cvičení a metodiku práce s klienty sociálních služeb.  č. a.: 2014/1344-PC/SP/VP/P. Program je sestaven výběrem témat a cviční z programů Techniky zvyšování kognitivní kondice I. a III.

Techniky zvyšování kognitivní kondice III.

Emoce jsou tělesné děje, neurochemické reakce, které nastavují organizmus k akci. Emoce významně ovlivňují vnímání, kognitivní funkce
a chování jedince.

Základními emocemi jsou: strach, vztek, radost, smutek, odpor, údiv. Při jejich zkoumání je nutné brát v úvahu také jejich vztah k širším kontextům, jakými jsou „připoutání (vazba)“, sociální a morální hodnoty, prosociální orientace atd.  Emoce jsou také subjektivním prožitkem pocitů a motivačních sil…

V průběhu semináře se zabýváme, zejména  v teoretické části, sociálním mozkem, souvisejícími základními lidskými potřebami, a tzv. morálními emocemi. V praktické části jsou zařazena cvičení zaměřená na „morální“ rozhodování a další cvičení k procvičování jednotlivých kognitivních funkcí.

Účastníci se dozví, jak se projevují rozdílné poruchy při vykonávání různých cvičení, jak cvičení „dávkovat“ podle míry kognitivního postižení a jak vést klienta k pozitivnímu výsledku, aby zažíval pocity „vítězství“, které ho dále motivují pokračovat v tréninku. Součástí metodických pravidel je i učení pokládat vhodné návodné otázky klientům, pokud si s cvičením neví rady. Klient tak získá sebevědomí, že dokázal řešení najít sám.

Techniky zvyšování kognitivní kondice IV.

Moderní výzkumy ukazují, že různé nemoci spojované se stárnutím a stářím nejsou přímo podmíněny věkem samotným, ale způsobem života každého jedince – co si kdo „nasbírá“ v průběhu života.

Rozvoj moderní medicíny, zejména od poloviny 20. stolení, pomohl vyřešit nejpalčivější zdravotní problémy. Ty trápily lidské společnosti na všech kontinentech už od období neolitu, kdy vznikly první lidské osady.

Na druhé straně však v současné době čelíme řadě „nových“ civilizačních nemocí. Mezi nejvíce obávané patří, kromě nádorových onemocnění,  různá degenerativní onemocnění mozku poškozující kognitivní funkce a fyzické i duševní zdraví jedinců ve stále větší míře. Hlavní roli hraje zejména Alzheimerova choroba.

Jedním z doporučovaných opatření proti  poklesu kognitivních schopností je kognitivní trénink. Ale stejně jako u příčin nemocí, kdy se jedná zpravidla o kombinaci více vlivů, je nutné aplikovat kombinovaný přístup i v prevenci a nebo nápravě.

Vzdělávání je zaměřeno na seznámení s aktuálními poznatky příčin „moderních“ nemocí a vlivu životosprávy na způsoby stárnutí. Je doplněno o praktická doporučení v prevenci zdraví. Praktická část obsahuje různá cvičení kognitivních funkcí, metodické postupy rozšířené o praktické poznatky z přímé práce s uživateli sociálních služeb.