Vzdělávání a kognitivní trénink seniorů
V rámci konceptu vzdělávání seniorů, obdobného vzdělávacímu programu vzdělávání na univerzitě třetího věku, byl zahájen kurz „Trénink paměti a dalších kognitivních dovedností“ pro seniory v městě Lipníku nad Bečvou. Tento projekt vzdělávání je zaměřený na seniory a účastníky nad 55 let, kteří nejsou již pracovně aktivní a je realizován s finanční podporou Městského úřadu.
Na organizaci a realizaci vzdělávání se podílí Městská knihovna v Lipníku nad Bečvou a Sociální služby Lipník nad Bečvou, p.o. Vzdělávání se zúčastňují jak zájemci z města, tak i pracovnice sociálních služeb se svými uživateli ze Sociálních služeb Lipník nad Bečvou.
Sociální služby Lipník nad Bečvou, p.o. využily jako první organizace sociálních služeb našeho nového akreditovaného programu zaměřeného na společné vzdělávání pracovníků současně s uživateli sociálních služeb, zaměřeného na aktivizaci a rozvoj kognitivních funkcí.
Program „Vzdělávání a kognitivní trénink seniorů“ v rozsahu 12 hodin byl akreditován Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR jako prakticky orientovaný cyklus vzdělávacích a výcvikových setkání. Pracovnice sociálních služeb tak získávají nejen znalosti, ale i praktické zkušenosti a dovednosti v přímé práci s uživateli sociálních služeb v aktivizačních technikách a postupech zaměřených na procvičování a rozvoj kognitivních funkcí.
Akreditovaný vzdělávací program
Záměrem programu je nejen pracovníky vzdělávat, ale současně nabídnout získání praktických zkušenosti při realizaci různých cvičení zaměřených na jednotlivé kognitivní funkce. Získat zkušenost s metodickými postupy při aplikaci těchto cvičení tak, aby byli schopni individuálně „dávkovat“ obtížnost provádějí cvičení podle aktuálního zdravotního stavu a kognitivní kondice uživatelů.
Cílem programu je:
- poskytnout pracovníkům v sociálních službách (v přímé práci s uživateli) základní informace o:
- kognitivních funkcích;
- příčinách zhoršování výkonu kognitivních funkcí;
- možnostech zlepšování nebo udržení výkonu kognitivních funkcí;
- projevech kognitivních deficitů ve vtahu k jednotlivým kognitivním funkcím.
- naučit pracovníky v sociálních službách využívat tyto znalosti při aktivizační činnosti v jejich přímé práci s uživateli sociálních služeb.
Kognitivní funkce (poznávací funkce)
Kognitivní/ poznávací funkce jsou takové funkce, jak už napovídá význam českého pojmenování, kterými poznáváme svět kolem sebe. Informace o okolním světě získáváme prostřednictvím našich smyslů. Tyto smyslové vstupy jsou v mozku zpracovávány a synchronizovány v tzv. asociačních a dalších oblastech mozku. Na zpracování těchto informací, jejich hodnocení, přijímání opatření a konání se podílí právě kognitivní/poznávací funkce:
- paměť;
- pozornost a koncentrace;
- rychlost zpracování informací;
- exekutivní funkce – plánování, organizování, řešení problémů, emocionální seberegulace, nadhled, úsudek;
- vyjadřovací schopnosti a porozumění řeči;
- prostorová orientace a vnímání.
Hovoříme-li o procvičování některé z kognitivních funkcí, nejedná se jen výhradně o jednu funkci, ale téměř vždy je zapojováno do činnosti více funkcí. Ty pak synchronně spolupracují, abychom byli schopni dosáhnout požadovaného výsledku (zajištěním potravy počínaje, přes řešení různých problémů a úkolu a konče realizací dlouhodobých plánů, např. dosahováním kariérního postupu ).
Důležitou součástí kognitivní kondice je být aktivní. Vykonávat i přes určitá zdravotní omezení (to platí pro jakýkoli věk a tedy i ve vysokém věku) činnosti, kterými jsme se zabývali celý život, nerezignovat ani na plnění drobných, každodenních povinností, které nás udržují ve stavu kognitivní aktivace.