X
    Categories: Profesní senioritaVzdělávání

Profesní seniorita – sociální služby, Olomoucký kraj

Profesní seniorita v sociálních službách

V termínu 22. a 23. února 2017 proběhl vzdělávací a motivační kurz pro vedoucí pracovnice sociálních služeb v rámci programu „Profesní seniorita“. Kurz s názvem „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“ se konal v Olomouci a zúčastnily se vedoucí pracovnice ze čtyř organizací sociálních služeb Olomouckého kraje.

Proč je program Profesní seniorita důležitý v sociálních službách?

V únorovém čísle časopisu Sociální služby (2013) byl uveřejněn článek Mgr. Michaely Tiché, s názvem „Motivace a motivování pracovníků v sociálních službách“.

Mgr. M. Tichá vychází z informací, které získala v roce 2012 z průzkumu mezi vedoucími pracovníky pracujícími v sociálních službách. Jak uvádí v citovaném článku, průzkumu se zúčastnilo 625 náhodně vybraných vedoucích pracovníků.  Základní informace: rozsah 33 otázek; 313 respondentů; 92 % ženy; věk od 22 do 70 let; vzdělání: nejčastěji VŠ v oboru sociální práce, velmi často v kombinaci s dalšími obory… (viz publikovaný článek).

Zjištěné závěry lze, mimo jiné, shrnout do následujících bodů:

  • Pracovní motivace bývá optimální za podmínek, kdy jsou osobní zájmy, hodnoty a potřeby v souladu se zájmy a cíli organizace.
  • Více sdílet dobré i špatné zkušenosti s personálním řízením, nebát se promluvit s vedením organizace a říci si o podporu.
  • Oživení motivačních programů dle možnosti domovské organizace.
  • Umožnit svým podřízeným „růst“ – zadáváním nových, zodpovědnějších úkolů, jejich postupným osamostatňováním a pověřováním novými projekty apod.
  • Zavést možnosti flexibilních pracovních úvazků.

Kurz „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“

Profesní seniorita v sociálních službách

Jedná se o skupinovou metodu založenou na aktivní výuce a na výukových metodách zaměřených na hledání vlastních zdrojů účastníků a na proaktivním koučinku, který je zaměřen na hledání a nalézání vlastních řešení samotnými účastníky.

Metoda je nástrojem pro pracoviště ke zlepšení kariérového řízení, motivace a duševní rovnováhy zaměstnanců i vedoucích pracovníků, připravuje účastníky na zvládání častých změn na pracovišti v důsledku rychle se měnícího prostředí, pomáhá pracovníky profesně ukotvit,  motivuje je
k aktivní účasti na profesním růstu.

Program je zaměřen na:
  1. profesní „ukotvení“ zaměstnanců, zejména  v klíčových pozicích – zahrnuje sladění zájmů organizace se zájmy a kariérovými záměry pracovníka;
  2. motivaci zaměstnanců – k vytvoření si konkrétní představy svého pracovního rozvoje a karierového růstu – účastníci jsou formou pozvání svých schopností a dovedností vedeni ke stanovení priorit z hlediska svého pracovního rozvoje. Závěrem kurzu definují jednoduchý plán změn k lepšímu – osobní plán rozvoje kariéry, který projednávají následně s personálním oddělením nebo vedením společnosti – zlepšuje se úroveň komunikace z hlediska personální práce.
  3. vzdělávání zaměstnanců – v průběhu kurzu jsou účastníci vedeni formou případových studií a vedením diskuze o různých formách vzdělávaní k poznání, že průběžné vzdělávání je pro udržení a rozvoj kariéry nezbytné. Toto poznání vede k většímu zájmu zaměstnanců o vzdělávání , které také souvisí se stanovováním osobních cílů rozvoje kariéry v závěru kurzu.
  4. osobní motivaci – celá struktura kurzu postupně vede účastníky k poznání, že většina problémových i konfliktních situací na pracovišti je řešitelná a na případových studiích se učí tyto konfliktní situace nejen řešit, ale jim také předcházet. Poznání, že řešení je vždy v efektivní a konstruktivní komunikaci mezi lidmi vytváří vyšší motivaci a snahu účastníků kurzu se více na pracovišti „domlouvat“.
  5. profesní růst – poznání nutnosti průběžného vzdělávání, vědomí nezbytnost lepší komunikace na pracovišti v horizontálním i vertikálním směru, nácvik řešení konfliktů a nácvik umět si říkat o podporu vede k větší motivaci osobního profesního růstu. Podpora zaměstnavatele v tomto směru zvyšuje motivaci k samotnému profesnímu růstu.
  6. Flexibilní pracovní dobu – v rámci případové studie jsou v rámci programu hledány možnosti řešení flexibilní pracovní doby – jako součást řešení osobních problémů a překážek v práci a jako varianta možného dalšího profesního rozvoje.

Kurz „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“ v rámci programu „Profesní seniorita“ tak přímo svou náplní odpovídá na aktuální problémy v sociálních službách.

Vyjádření účastnic

Co pro vás bylo:

Profesní seniorita v sociálních službách

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ – shrnutí

  • sdílení zkušeností s jinými účastníky;
  • nové možnosti spolupráce s jinými lidmi;
  • jak si udržet duševní rovnováhu;
  • zjištění, co mohu od sebe očekávat;
  • důležitost konstruktivní komunikace mezi lidmi;
  • případové studie pro poznání rolí, komunikace s lidmi.

NEJUŽITEČNĚJŠÍ – shrnutí

  • definování svých silných stránek;
  • možnosti využití svých silných stránek;
  • znát a utřídit si své priority;
  • jak správně motivovat sebe i své zaměstnance;
  • možnost/mít čas zamyslet se nad sebou a svými prioritami doma i v práci.
Zbyněk Dohnal :