V termínu 22. a 23. února 2017 proběhl vzdělávací a motivační kurz pro vedoucí pracovnice sociálních služeb v rámci programu „Profesní seniorita“. Kurz s názvem „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“ se konal v Olomouci a zúčastnily se vedoucí pracovnice ze čtyř organizací sociálních služeb Olomouckého kraje.
Proč je program Profesní seniorita důležitý v sociálních službách?
V únorovém čísle časopisu Sociální služby (2013) byl uveřejněn článek Mgr. Michaely Tiché, s názvem „Motivace a motivování pracovníků v sociálních službách“.
Mgr. M. Tichá vychází z informací, které získala v roce 2012 z průzkumu mezi vedoucími pracovníky pracujícími v sociálních službách. Jak uvádí v citovaném článku, průzkumu se zúčastnilo 625 náhodně vybraných vedoucích pracovníků. Základní informace: rozsah 33 otázek; 313 respondentů; 92 % ženy; věk od 22 do 70 let; vzdělání: nejčastěji VŠ v oboru sociální práce, velmi často v kombinaci s dalšími obory… (viz publikovaný článek).
Zjištěné závěry lze, mimo jiné, shrnout do následujících bodů:
- Pracovní motivace bývá optimální za podmínek, kdy jsou osobní zájmy, hodnoty a potřeby v souladu se zájmy a cíli organizace.
- Více sdílet dobré i špatné zkušenosti s personálním řízením, nebát se promluvit s vedením organizace a říci si o podporu.
- Oživení motivačních programů dle možnosti domovské organizace.
- Umožnit svým podřízeným „růst“ – zadáváním nových, zodpovědnějších úkolů, jejich postupným osamostatňováním a pověřováním novými projekty apod.
- Zavést možnosti flexibilních pracovních úvazků.
Kurz „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“
Jedná se o skupinovou metodu založenou na aktivní výuce a na výukových metodách zaměřených na hledání vlastních zdrojů účastníků a na proaktivním koučinku, který je zaměřen na hledání a nalézání vlastních řešení samotnými účastníky.
Metoda je nástrojem pro pracoviště ke zlepšení kariérového řízení, motivace a duševní rovnováhy zaměstnanců i vedoucích pracovníků, připravuje účastníky na zvládání častých změn na pracovišti v důsledku rychle se měnícího prostředí, pomáhá pracovníky profesně ukotvit, motivuje je
k aktivní účasti na profesním růstu.
Program je zaměřen na:
- profesní „ukotvení“ zaměstnanců, zejména v klíčových pozicích – zahrnuje sladění zájmů organizace se zájmy a kariérovými záměry pracovníka;
- motivaci zaměstnanců – k vytvoření si konkrétní představy svého pracovního rozvoje a karierového růstu – účastníci jsou formou pozvání svých schopností a dovedností vedeni ke stanovení priorit z hlediska svého pracovního rozvoje. Závěrem kurzu definují jednoduchý plán změn k lepšímu – osobní plán rozvoje kariéry, který projednávají následně s personálním oddělením nebo vedením společnosti – zlepšuje se úroveň komunikace z hlediska personální práce.
- vzdělávání zaměstnanců – v průběhu kurzu jsou účastníci vedeni formou případových studií a vedením diskuze o různých formách vzdělávaní k poznání, že průběžné vzdělávání je pro udržení a rozvoj kariéry nezbytné. Toto poznání vede k většímu zájmu zaměstnanců o vzdělávání , které také souvisí se stanovováním osobních cílů rozvoje kariéry v závěru kurzu.
- osobní motivaci – celá struktura kurzu postupně vede účastníky k poznání, že většina problémových i konfliktních situací na pracovišti je řešitelná a na případových studiích se učí tyto konfliktní situace nejen řešit, ale jim také předcházet. Poznání, že řešení je vždy v efektivní a konstruktivní komunikaci mezi lidmi vytváří vyšší motivaci a snahu účastníků kurzu se více na pracovišti „domlouvat“.
- profesní růst – poznání nutnosti průběžného vzdělávání, vědomí nezbytnost lepší komunikace na pracovišti v horizontálním i vertikálním směru, nácvik řešení konfliktů a nácvik umět si říkat o podporu vede k větší motivaci osobního profesního růstu. Podpora zaměstnavatele v tomto směru zvyšuje motivaci k samotnému profesnímu růstu.
- Flexibilní pracovní dobu – v rámci případové studie jsou v rámci programu hledány možnosti řešení flexibilní pracovní doby – jako součást řešení osobních problémů a překážek v práci a jako varianta možného dalšího profesního rozvoje.
Kurz „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry“ v rámci programu „Profesní seniorita“ tak přímo svou náplní odpovídá na aktuální problémy v sociálních službách.
Vyjádření účastnic
Co pro vás bylo:
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ – shrnutí
- sdílení zkušeností s jinými účastníky;
- nové možnosti spolupráce s jinými lidmi;
- jak si udržet duševní rovnováhu;
- zjištění, co mohu od sebe očekávat;
- důležitost konstruktivní komunikace mezi lidmi;
- případové studie pro poznání rolí, komunikace s lidmi.
NEJUŽITEČNĚJŠÍ – shrnutí
- definování svých silných stránek;
- možnosti využití svých silných stránek;
- znát a utřídit si své priority;
- jak správně motivovat sebe i své zaměstnance;
- možnost/mít čas zamyslet se nad sebou a svými prioritami doma i v práci.