X

Age management

Age management – součást strategického řízení firmy

Age management je součást strategického řízení firem. Neznamená péči o staré lidi. S tímto názorem se setkáváme poměrně často i u manažerů firem a institucí. Tento názor vychází z nedostatku povědomí o strategii age managementu. Je to ale také důsledek dlouhodobého nezájmu příslušných státních institucí se touto problematikou zabývat v širším kontextu přesto, že je age management klíčový z hlediska personálních strategií i pro zaměstnance státních institucí.

Age management je promyšlený, vědecky sestavený, dlouhodobě prakticky ověřený a spolehlivý koncept řízení lidských zdrojů a procesů v organizacích, které mají vlastní zaměstnance. Podstatou strategie řízení využívající age management je optimalizace poměru NÁKLADY/VÝNOSY ve využívání pracovního potenciálu zaměstnanců firem a organizací. Této optimalizace lze dosáhnout zaváděním vhodných opatření, zohledňujících věkovou strukturu zaměstnanců. Opatření jsou navrhována na základě auditu age managementu, který vychází z osmi základních vizí age managementu a následného měření (monitoringu) indexu pracovní schopnosti zaměstnanců. Měření nebo monitoring je prováděn na základě jednotných zahraničních metodik. Získané podklady slouží pro stanovování strategických cílů a realizačních projektů implementace age management strategie.

V principu se jedná o řízení lidských zdrojů takovým způsobem, který podporuje dosahování dlouhodobých vizí prostřednictvím uskutečňování strategických cílů, které si vytyčí sama organizace. Základem řízení zahrnujícího „age management“ tvoří „obchodní“ firemní strategie a s ní související strategie řízení lidských zdrojů (personální strategie) zohledňující věk zaměstnanců.

Metody a správné postupy při zavádění age managementu by měly zapadat do současné firemní kultury.

Dlouhodobá strategie zaměřená na zaměstnance

Age management zahrnuje pozitivní ovlivňování pracovní schopnosti zaměstnanců a jejich vůli pokračovat v práci i v případě dosažení věku odchodu do důchodu (jedná se zejména o klíčové pracovníky/profese). Pracovní schopnost a vůle a ochota pracovat tvoří začátek řetězce příčin a následků.

Age management podporuje také rozvoj zdrojů zaměstnanců (zdravotní stav; kompetence = vzdělání, dovednosti, vědomosti; hodnoty; postoje; motivace). Různé aktivity musí být diverzifikovány ve vztahu k různým věkovým skupinám. Age management zdůrazňuje a využívá rozmanitost a silné stránky různých věkových skupin a převádí ji na faktor úspěchu nejen pro jednotlivce, ale pro celou firmu. Nutno zmínit, že nejvznešenějším a nejcennějším cílem age managementu je potenciál zajistit předpoklady pro kvalitní život zaměstnanců a zajisti kvalitní personální zdroje pro úspěšnou budoucnost firmy/organizace.

Východiska

Proč age management?

Důvody pro zavádění strategie age managementu jsou minimálně dva. Na jedné straně demografický vývoj – populace stárne a mladších kvalifikovaných pracovníků bude na trhu práce k dispozici stále méně (v roce 2030 je očekávaný průměrný věk obyvatel ČR 46 let). Na druhé straně nástup průmyslové revoluce 4.0 (digitalizace života i práce) se promítne v několika letech do všech sfér života firem i zaměstnanců. Z toho vyplývá, že je důležité udržet „v práci“ ty starší co nejdéle, ale je zároveň nutné je připravit na zásadní a rychlé změny.

Proč začít už nyní?

Age management je dlouhodobý koncept organizace zaměřený na optimalizaci využívání lidských zdrojů zaměstnanců s ohledem na jejich věk (od absolventů po odchod do penze). Zohledňuje tedy jejich měnící se zdroje a pracovní schopnost v průběhu jejich aktivního života v zaměstnání. Zavedení fungujícího konceptu trvá několik let a proto platí čím dříve, tím lépe.

Plánování a příprava opatření směřujících i cíli zavést AGE MANAGEMENT, jako dlouhodobou strategii řízení organizací a firem, by měla vycházet z auditu (analýzy) stávajícího stavu. Age management audit se řídí určitými specifickými pravidly a zkoumá osm základních vizí age managementu. Správně provedený audit se zamětuje na tyto vize age managementu a ověřuje předpoklady jejich splnění v organizacic. Obecně se jedná o oblasti firemní kultury, oblast péče o zaměstnance a oblast personálních činností.

Klíčovým pojmem konceptu AGE MANAGEMENT z hlediska aktuálních zdrojů zaměstnanců je jejich pracovní schopnost jejíž hodnotu udává tzv. “index pracovní schopnosti“. Existují zahraniční metodiky pro měření indexu pracovní schopnosti, podle nichž postupují vyškolení odborníci z oboru pracovního lékařství. Výsledky, které jsou získávány na základě age management auditu a měření indexu ukazujího skóre, jaká je pracovní schopnost zaměstnanců v různých věkových skupinách, slouží jako východisko pro stanovení  age management strategie v organizacích.

Zdroje zaměstnanců

Zdroji zaměstnanců, kterými se zabývá age management, jsou:

  1. zdraví zaměstnanců a jejich funkční kapacita (jako základní předpoklad pracovní schopnosti),
  2. kompetence (znalosti, zkušenosti, dovednosti,…, další vzdělávání zaměstnanců),
  3. hodnoty, postoje a motivace (velmi se liší např. u skupin: absolventi/ rodiče s malými dětmi/ zaměstnanci pečující o stárnoucí rodiče / stárnoucí zaměstnanci),
  4. soulad mezi zdroji v předchozích třech bodech a mezi požadavky pracoviště (organizace a uspořádání) s ohledem na věk zaměstnance.

Age management - vzájemné vazby a vztahy

Vzdělávání zaměstnanců

Důležitou součástí strategie age managementu je systém celoživotního vzdělávání zaměstnanců. Základním vzdělávacím programem, který byl vytvořen v konceptu age managementu, je program profesní seniority. Tento program nabízíme pod názvem „Nástroje profesního ukotvení a rozvoje kariéry„. Program je licencovaný a správcem licence je Age Management, z.s. Jsme autorizovanou společností k realizaci tohoto vzdělávacího programu. Program lektorují autorizovaní lektoři naší společnosti. Více o programu najdete také na stránce „profesní seniorita„.

Audit age managementu

Strategie a politika zavádění age managementu v organizacích je dlouhodobý a systémový proces, který se řídí určitými pravidly. Proto je nezbytné nejprve zpracovat kvalitní audit zdrojů a procesů v organizaci. Na základě auditu je možné identifikovat chybějící zdroje, existující bariéry, „úzká“ místa, ale také vytipovat pozitivní procesy a potenciál ke změnám.

K realizaci „Age management auditu“ jsme v roce 2017 získali osvědčení. Audit provádíme v souladu se zásadami vytvořenými zakladatelem konceptu prof. Juhani Ilmarinenem. Strategie a principy jsou uvedeny v jeho publikaci „Towards a longer worklife„.

Další informace k STRATEGII AGE MANAGEMENTU je možné si stáhnout v informačním letáku „Age management“ nebo v publikaci „Age management pro zaměstnavatele„.

Průběh různých životních fází zaměstnance v průběhu aktivního pracovního věku:

Obrázek: Vliv strategie age managementu na faktory ovlivňující firmu i zaměstnance:

Age management - vzájemné vazby a vztahy
Age management - vize

Zdroj: Ilmarinen “Towards a longer worklife

Obrázek zdroj: publikace Age mangement pro zaměstnavatele

Chytrá změna v řízení – co můžeme nabídnout

  1. Age management audit – jako základní zdroj informací a východisko pro stanovení strategických cílů. Audit mapuje 8 hlavních pilířů age managementu. Audit provádí zaškolení pracovníci na základě osvědčení.

  2. Měření indexu pracovní schopnosti/ monitoring ukazatelů pracovní schopnosti – vychází z licencovaných zahraničních metodik a provádí ho vyškolení odborníci s autorizací.
  3. Poradenství při sestavování stragegických cílů a dílčích realizačních kroků/projektů.
  4. Vzdělávání zaměstnanců – zahrnuje všechny skupiny zaměstnanců ve vertikálním organizačním členění. Vzdělávací okruhy – (i) strategie a principy age managementu, (ii) zdravý životní styl a prevence zdraví, aspekty zdravého stárnutí, rozvoj kognitivních dovedností, (iii) programy profesní seniority pro zaměstnance – licencované programy vytvořené na podporu zavádění age managementu, výuku realizují vyškolení lektoři s autorizací, (iv) příprava zaměstnanců na rozsáhlé společensko-psychologické změny vyplývající z nastupující čtvrté průmyslové revoluce (Průmysl 4.0) – digitalizace většiny oblastí pracovního, ale i osobního života lidí i společnosti.
  5. Poradenství a monitoring v průběhu zavádění age management strategie.
  6. Měření a hodnocení impaktů zaváděných implementačních projektů.

Age management - aktuality

Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách

Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách – programy konceptu profesní seniorita Vzdělávání vedoucích pracovníků v sociálních službách zaměřené na plánování a profesní rozvoj se konalo na konci března 2018 v Olomouci. Vzdělávacího programu Profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách se zúčastnili sociální pracovníci/ce a pracovnice v sociálních službách v Olomouckém kraji. Profesní rozvoj – akreditované programy Dva programy určené pro…

Číst dál...

Plánování profesního rozvoje v sociálních službách

Plánování profesního rozvoje v sociálních službách – programy konceptu profesní seniorita Vzdělávání vedoucích pracovníků v sociálních službách zaměřené na plánování a profesní rozvoj se konalo na přelomu února a března 2018 v Olomouci. Vzdělávacího programu Plánování profesního rozvoje zaměstnanců v sociálních službách se zúčastnili vedoucí pracovníci a pracovnice ze tří sociálních zařízení v Olomouckém kraji. Plánování profesního rozvoje…

Číst dál...

Změna katalogu prací pro sociální pracovníky

Plánování v sociální práci – tvorba společného plánování a hodnocení Od 1. ledna 2018 platí změna katalogu prací, která byla uveřejněna ve Sbírce zákonů, částka 140, ze dne 30. 11. 2017. Jedná se o Nařízení vlády č. 399/2017, kterým se mění nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, nařízení vlády…

Číst dál...